Tuomaritoiminnan seminaari 2015

SEL järjesti tilaisuuden 10.02.2015 Helsingissä.

Tilaisuuteen osallistui Suomen Koripalloliiton, Suomen Jääkiekkoliiton, Suomen Kaukalopallo- ja Ringetteliiton, Suomen Palloliiton, Suomen Salibandyliiton, Uimaliiton (vesipallon) erotuomaritoiminnan erotuomarivastuuhenkilöitä.

Seminaarissa käytiin läpi SEL:n järjestämät koulutustilaisuudet syksyltä 2014. Koulutustilaisuuksien ohjelmien ja sisällön toteaminen sekä kurssilaisten kurssipalautteet. Todettiin koulutukset onnistuneiksi ja kurssipalautteet olivat positiivisiä. Kurssipalautteista on saatu myös kehittämisideoita syksyn 2015 koulutuksiin.

Todetiin kurssien ajankohdista, joille on vaikeata löytää optimiajankohtaa kaikille lajeille sopivaksi. Osa koulutuksista on siirretty marraskuulta 2015 ja maaliskuulta 2016 pidettäväksi lokakuussa 2015 ja helmikuussa 2016, jotta ajankohdat palvelevat enemmän lajeja.

Täsmäkoulutuksien tarve lajiliitoille on tärkeä osa-alue. Lajiliitot toivovat SEL:ltä täsmäkoulutuksia jo olemassa olevien kurssien rinnalle. SEL pyrkii toteuttamaan vuoden 2015 osalta kouluttajapankkia verkkosivuilleen. Kouluttajapankissa tuodaan selkeästi esille koulutukset/aihealueet, kouluttajat sekä hinnat.

Kouluttajakoulutus, joka oli ns. pilot versio on saatu toteutettua suunnitelman mukaisesti. Kurssilaisten palaute oli pääsääntöisesti positiivistä ja osallistujat kokivat koulutuksen mielenkiintoisena ja tärkeänä omalle kouluttajauralleen.

Osallistujat toivoivat SEL:n myös jatkossa järjestävän erotuomariseminaarin, koska tapahtuma on tärkeä erotuomaritoiminnan kehittämiselle valtakunnallisesti.